Min utmattning del 5/7

Under hockey VM som arrangerades i Sverige 2013 & 2014, så jobbade jag som volontär. Två fantastiska år, då jag fick äran att träffa en hel massa hockeyintresserade människor & komma spelare & ledare riktigt nära. Å samtidigt se hur mycket människor ett sådant arrangemang slukade för att rulla runt.

Under dessa turneringar fick jag nys om att Globe Arenas sökte extra personal under kvällar & helger till alla de olika evenemang som arrangerades på Hovet, Globen & Tele2 Arena.

Så jag sökte, dels för att få in lite extra slantar, dels för att få träffa besökare/kunder öga mot öga, något jag inte gör i mitt vanliga jobb. Å så var det en bonus att få betalt för att kunna kika lite på evenemangen…

Jag satte upp mig på 2-3 pass i veckan… ibland när det var större arrangemang, kunde jag jobba 4 pass på en vecka. Med allt från hockey, fotboll & boxningsgalor till konserter.

Det var fantastiskt roligt. Vi som jobbade var en salig blandning av människor. En del pluggade & hade detta som extraknäck, en del var pensionärer & drygade ut en dålig pension. Andra var som jag, hade ett jobb där man inte träffade så mycket folk, men heller inte tackade nej till de extrapengar det innebar.

Det enda var att jobbade man som jag heltid & slutade kl 17 på sitt ordinarie jobb, så var det stressigt att hinna in till Globen till extrapassen började. Sedan var man inte hemma & i säng förrän framåt kl 23 om det var hockey eller fotboll. Var det konserter kunde klockan bli långt efter midnatt.  Så stress & lite sömn, vilket är sämsta tänkbara kombo.

Men det gled in lite extrapengar & jag hade fantastiskt roligt… & tänkte då att det var väl värt det.

Men så, i augusti förra året, strax innan jag blev sjukskriven, så fick vi mail om att Globe Arenas var uppköpta av ett annat bolag. Så vi behövde komma på nya intervjuer för att skriva på nya anställningsavtal….

Å vi hade massor att göra på mitt ordinarie jobb vid denna tid, så det var inte läge att ta ledigt en dag för att åka in & fixa till detta. Så det blev inte av för min del…

Men med facit i hand: just då pallade jag inte att jobba typ 60 timmar i veckan… 

Jag kan dock sakna alla härliga människor jag jobbade med & bara grejen att lösa besökarnas diverse problem öga mot öga, eller bara kunna ge en besökare ett leende & hälsa välkommen eller välkommen åter… Att få en sån omedelbar OCH visuell effekt på sin service – det var magiskt. Kanske att jag söker jobb där igen i framtiden. När jag kan göra det & vara lite kräsen med hur mycket jag skall jobba & inte se att man måste göra 3-4 pass i veckan för att det skall ”vara värt pengarna”.

Kommentera

