Min utmattning – del 3/7

Nästa stora händelse då…
Jag tror det var våren 2013… pappa hade inte jobbat många månader… allt var harmoniskt & glatt i familjen igen. Å då, när mamma började slappna av, så hände det…

Hon gick in i väggen…
Å det började med att hon blev fysiskt sjuk & kände sig konstig. Därför vågade hon inte vara själv hemma… Så syrran jobbade hemifrån mamma & pappa medan pappa jobbade. Han hade ju nytt jobb & kunde inte vara hemma med henne…
Å hennes läkare sjukskrev henne på rotmos för utmattningsdepression.
Jag lagade mat & tog med mig till mamma & pappa, följde med mamma till läkare som sällskap & ett extra par öron.

Återigen hamnade vi i ett ”katastrofläge” i familjen… där ”vårt nav” blev svagt… alla hjälptes vi åt, så gott vi kunde. Det tog lång tid innan hon orkade med något annat än att umgås med familjen (något som hon sa gjorde henne piggare). Ibland tog vi promenader, bara jag & mamma… i ett lagom tempo, på hennes villkor.
vmpromenad2
Ibland lagade Tessan eller jag mat, som vi tog med ner till mamma & pappa. Så åt vi tillsammans allihopa. Sakta men säkert har hon kämpat sig starkare & piggare. Hon har åxå lärt sig att ge avkall på sådant som inte är viktigt – såsom att man inte MÅSTE städa varje vecka t ex. Men jag kan säga att hon var sjukskriven på halvtid ända till dess att hon gick i pension för bara några veckor sen… vi har alla lärt oss av detta att verkligen känna efter & svara ärligt när man får frågan: -Hur mår du?
Det är inte lätt

Å jäklars vilka förebilder de är mina föräldrar… de reser sig på 9 varenda gång…
Hoppas innerligt att de nu får njuta av sitt liv som pensionärer, med resor, golf, god mat & dryck… & framför allt; att de får ha hälsan!

Kram på er.

Kommentera

