Att sätta mål

Jag har ju länge kämpat med övervikt… & att jag inte har orkat hålla i träning beror på min dåliga självdisciplin. Å när jag googlat runt, så inser jag att jag kanske haft alldeles för vaga mål…

Att bara säga; – Jag skall gå ner 25 kg i vikt! funkar uppenbarligen inte. Det är jag ett levande bevis på. Så nu skall jag testa att sätta mål för min träning & viktnedgång enligt ”SMART-metoden”

Den bygger på att dina mål skall vara:
S – Specifika
M – Mätbara
A – Accepterande
R – Realistiska
T – Tidssatta

Sedan ska man följa nedan 5 steg för att sätta sina SMARTa träningsmål:
1. Skriv ned det som är specifikt – använd aktiva ord såsom ”minska”, ”öka”, ”utveckla”. T ex ”minska i vikt” eller ”öka min uthållighet”

2. Ta fram det som går att mäta – det som går att mäta blir genomfört. I mitt fall; tappa ytterligare 10 kg i vikt.

3. Finns acceptans för målet – mål tenderar att bli bäst om de sätts tillsammans med de som skall genomföra dem

4. Går det att nå målet? Är det realistiskt – målet måste vara realistiskt – nåbart. I början av sin träning är det lätt hänt att man sätter för höga mål (precis som jag). Det är bättre att sätta ett lägre mål att börja med & sedan öka utmaningen eftersom

5. När skall målet vara nått? – att sätta tiden för när målet skall vara uppnått är lika viktigt som målet självt. För kort tid gör även ett realistiskt mål omöjligt och vice versa. Om du t.ex. har ett år som mål, kan det även vara en god idé att bryta ned målet till delmål.

Såååå nu ska jag klura över MINA personliga SMARTa viktnedgångsmål. Återkommer i ett separat mail med dem. 🙂

Tjingeling.

 

Kommentera

