Läkarbesök & rotade beteenden…

Halloj,

Hoppas ni haft en härlig onsdag!
Själv började jag dagen med att jobba hemifrån några timmar, innan dagens läkarbesök hos Dr Jan, min husläkare.
jobb hemifrån

Å världens bästa Dr Jan…. hoppas innerligt att jag aldrig kommer att behöva byta husläkare. Jag vet att det är många som misstror sin vårdcentral & tycker att det är stor omsättning på läkare & sköterskor. Å så är det säkert. Men jag har haft turen att ha Dr Jan som min husläkare i över 20 år. Han känner till min bakgrund, han lyssnar & är mån om att jag skall må bra.
Det  var precis detsamma idag… jag slår mig ner på stolen mittemot honom & han frågar mig hur jag mår. Den där frågan som jag inte riktigt klarar av… ögonen tåras & han spänner sina vänliga ögon i mig & frågar om jag fortfarande går hos psykologen & KBT-terapeuten. – Nej, psykologen går jag inte hos längre, men KBT-terapeuten försöker jag träffa varannan vecka.
– Bra säger han, du behöver det. Jag ser att du inte mår bra ännu, så det kommer inte på tal att gå upp i arbetstid, svarade han & sjukskrev mig fortsatt på 50% t o m 30 juni.
låt mig vara som jag är
Men som jag mår just nu, så protesterade jag inte det minsta! Å jag har fortfarande långa samtal med mig själv eftersom en del av mig knappt orkar rulla ur sängen, medan en annan del av mig med ljus & lykta letar efter ”lösningen” i hopp om att få vakna en morgon & vara pigg, att orka jobba, umgås med vänner, träna regelbundet – att bara ha den där sköna balansen i livet. Jag menar – hur jäkla svårt ska det vara?!

Uppenbarligen är det svårt…. det är tydligen inte som att få halsfluss, gå till doktorn, få medicin & ett par dagar senare är man sig själv igen.
sjukling

JAG är den som sitter på mirakelmedicinen, för bara JAG kan välja att förändra mig. För så mycket har jag fattat. Det måste till en förändring…. jag kan inte sikta på att leva mitt liv som jag gjort tidigare. Å även om mycket av det som är orsaken till min utmattning är jobbiga & högst tillfälliga händelser i livet (jag kan berätta i ett annat inlägg, annars blir detta 4 dagar långt), så finns det orsaker till min utmattning som kräver att jag ändrar mitt beteende, börjar stå upp för mig själv mer & framför allt att jag börjar bli mer snäll mot mig själv. Men det är inte så lätt att ändra på rotade beteenden har jag märkt!

Imorgon skall jag träffa KBT-Stina. Jag skall ta upp detta med henne… hur ändrar jag på dessa beteenden? Hoppas hon har något genialiskt att komma med 🙂

På eftermiddagen idag, tog mamma & jag en prommis. Det var alldeles för länge sen! Vi traskade i alla fall ihop 5,23 km, vilket var superskönt. Nedan ett par bilder från promenaden:

Nu skall jag duscha & sen meditera en stund innan jag kryper i säng.

Kram på er.

// Pernilla

 

Kommentera

