Bättre sent än aldrig – bokslut över 2016 & önskningar för 2017

Halloj finingar,

Hoppas ni haft en bra början på 2017, så här 14 dagar in på det nya året.

Jag har klurat på detta inlägg ett tag… fick idén från Topphälsas hemsida & tänkte att det är rätt bra att reflektera över det som varit & få önska inför det år som ligger som ett blankt, oskrivet blad framför mig.

Så här långt kan jag ju konstatera att 2016 var ett händelserikt år för mig både fysiskt & psykiskt.  Å både positivt & negativt. Men det är väl så ett år skall vara?

Årets ”lägsta” kom väl när jag sprang rakt in i den ”berömda” väggen & blev sjukskriven för utmattningssyndrom, ångest & sömnbesvär den 5 oktober 2016. Jag som trott att jag hade koll på detta med återhämtning & tyckte att jag var i hyfsat god psykisk balans….
Men icke, har jag lärt mig under dessa 3½ månad jag nu varit sjukskriven på heltid!
Å när jag nu haft gott om tid att reflektera (både på egen hand & tillsammans med min psykolog) över vad som fick mig att hamna här, så har jag kommit underfund med att jag nog samlat på mig till denna utmattning i ett par, tre år.

Vi har ju inom familjen haft ”en smula otur” de sista 2-3 åren & även om vi tagit oss igenom det & nu landat på den ljusa sidan, så lämnar det ju spår om man inte bearbetar det som  hänt. Å jag har trott att jag klarat det bra… Men för mig personligen så blev nog kulmen när Robin flyttade hemifrån i augusti.

Inte så mycket ATT han flyttade hemifrån, det är något som jag förstått & varit beredd på inför denna hockeysäsong. Utan mer sättet & infon kring flytten… & det faktum att han inte valde det mest ekonomiska boendet. Å så klart börjar man oroa sig för hur han skall klara det ekonomiskt… & detta 52 mil bort.
Men jag ger honom en enorm cred för att han & hans flickvän klarat det…. & jag blir grymt stolt över dem när jag hör att de faktiskt kan spara pengar varje månad!

André kom in på Polishögskolan i våras & har precis påbörjat sin andra termin… Å jag är så stolt över honom & hur han sköter skolan med bravur & dessutom jobbar extra varannan helg för att dryga ut studiebidraget.
Jag har lovat att han får bo gratis hemma, så länge han pluggar & jobbar ihop sina egna fickpengar.

Mina barn är vuxna & nu skall jag hitta tid till mig själv…. mer ”jag-tid”.Det skall det absolut bli mer av under 2017.

2017 skall bli året då jag slutar att vara andra till lags…. då jag slutar att säga JA till saker, fastän jag egentligen inte vill. 2017 skall bli året då jag slutar att trycka ner & förminska mig själv.

Jag skall bli bättre på att säga NEJ, utan att behöva förklara varför. Jag skall jobba med att vara snällare mot mig själv. Å jag skall boosta mitt självförtroende & min självkänsla ordentligt. Å framför allt skall jag UNNA mig själv mer…

Jag skall börja (eller rättare skrivet: HAR börjat) 2017 med att ta itu med min hälsa på allvar. Syrran & jag har bestämt oss för att ge yoga en chans… 🙂 Näää jag är långt ifrån någon Yogi, men alla är vi barn i början. Promenader & gymet ska bli en del av vardagen… tempo & längd skall vara oväsentligt…. det skall bara bli gjort.
Å jag är på god väg, har tappat nästan 7 kg sedan jag blev sjukskriven i början på oktober. Dock har jag lite svårt med kontinuiteten fortfarande. Men jag skall fixa det…. just watch me. Har bestämt att jag skall anlita en PT för att börja bygga muskler när jag tappat 10-15 kg till.

Jag skall åxå börja med att skriva små affirmationer till mig själv varje vecka. Sätta upp dem på ställen där jag kan läsa dem varje dag… på badrumsspegeln, eller kylskåpet, kanske t o m ha dem som skärmsläckare på mobilen.

 

Det här är jag tacksam för i mitt liv just nu:
* Min familj – som jag älskar & vårdar över allt annat. Utan dem vore jag inget.
* Mina vänner – som alltid finns där för mig oavsett sol, regn eller snöstorm.
* Mitt arbete – som jag trivs med & tycker är roligt & utvecklande.
* Min bostad – där jag trivs & känner trygghet.
* Min hälsa- den är inte på topp, men jag mår bättre nu än för ett par månader sen.
* Att min familj har hälsan – & jag hoppas att så får vara!
* Att bägge mina barn just nu lever sin dröm, vad de drömt om sen de var 5-6 år gamla.
* Att jag har lärt mig av de misstag jag gjort i det förflutna & nu även hittat verktyg för att kunna släppa dem & gå vidare.
* Att det känns som om jag är på väg tillbaka till livet – & hoppas få börja jobba så smått snart.

Jag skall unna mig mer egentid & lite lyx i vardagen under 2017 – bara för att jag är värd det.
Tid för återhämtning skall finnas varje dag & jag skall behandla min kropp som mitt heliga tempel…. – bara för att jag är värd det.
Något jag skall öva på är att öppna mitt hjärta & någonstans därute hitta honom med stort H – bara för att jag är värd det.

När jag stänger boken om 2017, det vill säga om ett år från nu, då skall jag ha genomfört följande 5 saker för att JAG på riktigt VILL det:
* Jag skall ha hittat mitt hälsosamma jag rent viktmässigt – & då gått ner ytterligare ca 20-30kg.
* Jag skall ha sparat minst en månadslön.
* Jag skall ha börjat skriva ORDENTLIGT på boken jag har i huvudet.
* Jag skall ha gjort minst 1 resa utanför Sveriges gräns.
* Jag skall ha provat minst 2 saker jag inte gjort förut.

Hejdå 2016 – du gav mig några rejäla utmaningar, men jag tror att jag grejat dem.

Hej & välkommen 2017 – fanken va kul vi skall ha!

Puss & kram Pernilla

One thought on “Bättre sent än aldrig – bokslut över 2016 & önskningar för 2017

  1. Pingback: Från grådaskigt 2016 till piffat 2017 | Pernillas vikt-iga blogg om hälsa.

Kommentera

