Åter i fas efter helvetesveckan

Go lördagskväll allesammans!

Förlåt att jag inte hållit er uppdaterade under veckan…. men veckan som varit har varit bland de värsta jag upplevt tror jag. Å detta utan överdrift. 😦

Ni vet väl att min mage varit helt ur fas ett par månader… & nu börjar det bli dax för alla undersökningar läkaren beställt.  

Det började i måndags, med att jag fick ringa & boka om tiden jag fått för att göra en gastroscopi. Jag hade sedan tidigare tid för en datortomografi på onsdagen den 18e september kl 12. Å tiden för gastroscopin jag fick var samma dag men kl 11:20. Så det var bara till att boka om… istället fick jag tid den 17e kl 09:30. 

Å eftersom jag gjort en ganska jobbig gastroscopi i tonåren, så bad jag att få lugnande & sköterskan sa att jag skulle få det. Det kändes skönt. Men när jag väl kom dit & konsulterade läkaren, så sa han att vi skulle prova utan lugnande…. för det skulle gå så bra. Å jag bara kände hur jag ville rusa ut genom dörren…. tårarna sprutade & jag skakade som ett asplöv där jag satt på britsen. Aldrig har jag önskat att min mamma var med så mycket som då…. 

Sköterskan kom in & berättade att vi snart skulle börja, men såg att jag grät ”lilleskutt-tårar” & frågade hur det var. När jag berättade vad läkaren sa, så gick hon iväg & kom tillbaka efter en stund, med en vagn & satte en kanyl i armen på mig. 

Det lugnande medlet vet jag inte om det hjälpte så mycket…. men undersökningen var över något snabbare än de sagt. Det var jätteskönt! Men hela tröjan & halva håret var nedsmetat i slem som kommit med slangen upp från magen under undersökningen…. vilket kändes sisådär såklart. 😉

Hursom så kom systeryster & hämtade mig & 20 minuter senare var jag på jobbet… kände mig som om jag var överkörd av ett tåg, men anar att det berodde på kombinationen av all nervositet, det lugnande medlet & all gråt. Så jag lyckades prestera en del på jobbet i a f, inte som jag brukar. Men lite är bättre än inte alls…. 

På onsdagen var det bara att ladda om för datortomografin. 1 liter vatten skulle drickas upp på 1 timme, sen in i ”tuben”, få en kanyl i armen & genom den kontrastvätska, så de fick sina bilder… 

Dagen efter ringde min läkare & sa att datortomografin var helt OK, den visade inga förändringar alls & alla organ var superfina. Så när som på en liten cysta på höger äggstock. Men den är inget man behöver åtgärda… 

Däremot, så visade gastroscopin att jag hade en kraftig magkatarr. Så läkaren som gjorde undersökningen skulle skriva ut dubbelt så starka tabletter som min husläkare redan gjort…. Å det är bra, att jag får lite mirakelpiller & snart är mig själv igen. 

Just nu tycker jag att det är lite frustrerande att jag inte orkar ett smack efter jobbet… de 8 timmarna på kontoret tar verkligen ALL must ur mig. Å egentligen orkar jag nog inte en hel arbetsdag heller om jag skall vara ärlig. Men nu är det som det är… å bara medicinen börjat verka, så ska nog orken komma tillbaka åxå. 

Jag har ju kommit överens med Fanny på jobbet att vi skall turas om att få träna ett par mornar & komma in lite senare till kontoret. Min tanke var att börja med det denna vecka, men det sprack ju med undersökningarna. Men nästa vecka ska jag nog träna på tisdags- & torsdagsmorgonen. Skönt om man kan göra det nu när det är lite lågsäsong på jobbet… 🙂

Idag gav jag mig ut på en prommis på dan… det var så fint väder att jag tänkte promenera i normal takt en runda på ca 6 km. Men det var så skönt & jag fotade en del… så när jag kom hem & stängde av min Endomondo hade jag gått 12.8km!! Helt galet. Gissa hur trött jag varit nu ikväll efter den pärsen… 🙂 Men det var värt det. Se nedan för några av korten jag tog. 

Bild

Bild

Bild

Puss & kram 

Pernilla

 

2 thoughts on “Åter i fas efter helvetesveckan

Kommentera

