En midsommarhelgs ups & downs.

Så var det ”annandag midsommar”… & imorgon väntar jobbet igen. 🙂 Hur har er midsommarhelg varig? Min midsommarafton var underbar!!! 

Vi samlades hos mamma & pappa för sillunch kl 13. Det var jag, mina älskade söner & lillemans flickvän. Å så var det min syster; Tessan & 2 av hennes bästa vänner. Så 9 personer i åldrarna 17-62 samlades runt bordet…. det var skratt, skålar & underbart goda sillar & en skål med nubbar. Ungdomarna som inte gillade sill & inte fick dricka nubbe fick grillad hamburgare med bröd & tillbehör & Coca Cola att dricka. 

Efter lunchen blev det ett antal omgångar kubb…. jisses så skoj vi hade… 9 tävlingsmänniskor som gjorde sitt yttersta för laget! Vi spelade säkerligen i ett par timmar, innan vi gav oss tillbaka till altanen där kubbet byttes ut mot en kortlek & Plump. 

Magarna började återigen kurra vid 18-snåret, så vi hjälptes åt att förbereda middagen & duka. Färskpotatishalvor som rostats i ugn, marinerad, grillad fläskfilé, grillade majskolvar & så mammas & pappas berömda ”grillmackor”. Å till detta en underbar sallad & vattenmelon så klart. 

Å som sig bör på midsommarafton skall man äta jordubbar & glass till efterrätt! Tror inte att vi var ensamma om detta i Sverige i fredags. 😉

Efter kaffet, så blev det ytterligare kubbspel & kortspel & klockan var närmare 01:30, när vi promenerade hem i den ljumma midsommarnatten! Så härligt, det var ju sommarsolståndet åxå, så det blev aldrig riktigt mörkt. 

Midsommardagen var inte lika skoj för mig…. vaknade med sån pannknack & sånt illamående att jag var alldeles gråtfärdig. Jag som aldrig tidigare blivit bakfull…. Å jag drack ju inte så där jättemycket alkohol heller!! Äsch tänkte jag, det kan vara värt lite pannknack efter en sån trevlig kväll….. jag piggnar nog snart på mig. Men icke sa nicke! Hela dagen låg jag i min fåtölj med en filt över mig, Ipren hjälpte inte… att äta hjälpte inte… att slumra hjälpte inte. 

Jag blev ruskigt tacksam att Robin & hans Rosa erbjöd sig att gå & handla middagsingredienser…. de ville ha tacos. Åååå vad smarrigt… lite halvnyttig bakismat! 🙂 Tyvärr hjälpte inte det heller mot min baksmälla…. så det blev en tidig kväll för mig. Låg nog i sängen redan kl 22. 

Å med all sömn igår, vaknade jag första gången kl 7 imorse. Men jag gav mig inte…. att kliva upp kl 7 e inte min melodi en söndag, så jag somnade om & vaknade vid 08:30 nästa gång. Låg & kikade på Nyhetsmorgon en stund & mornade mig…. sen smög jag upp & kokade kaffe & gick ner till affären för att köpa färska frallor till ungdomarna (& mig själv åxå). Sen satte jag mig på altanen med en bok, en fralla & en stoooor kopp kaffe. Det var så skönt att sitta där i tystnaden, innan alla gårdens barn vaknat till liv. 

Efter ett par timmar, så fick jag en idé om att försöka planera min lilla rabatt jag har på altanen. En liten hörna, där jag i år bestämt mig för att försöka hitta perenna växter att plantera…. Så jag ritade upp den skalenligt & började skriva ner de växter jag bestämt mig för att plantera där….

Kl 13 var det dax för tvättis. Passade på att tvätta mina lakan åxå… så, snart blir det hopp i duschen & sen krypa ner i en renbäddad säng! Finns det något bättre?!

Har även hunnit planera för hur jag skulle vilja ha det på balkongen….. behöver vinna en slant på V75 först bara. Insåg just att soffkombinationen & den trall jag vill ha där kostar nästan 7.000.-!!! För en liten balkong om ca 7 kvm??!!! Å det är inga dyra saker jag vill ha… utan har hittat allt på IKEA. 

Bild

Visst är den fin?! Å så lite filtar & blommor till… då kan jag säkert bo där nästa sommar… 😉 Jag får väl önska mig presentkort på IKEA i födelsedagspresent. 

Jag har en klar vision om hur det skall se ut på balkongen. Med ett skirt tyg på ena kortsidan med små solcellslampor hängade från balkongtaket. Några fina lyktor & några enstaka blommor… 

Nåja, jag får nog köpa lite i taget…. eller hoppas få det där extrajobbet jag sökt på Tele2 Arena. 😉

Hur som helst…. lovar att hålla er uppdaterade….. Över vintern får jag fundera över hur jag vill ha det på altanen! Den är lite svårare att göra något med… 

Inga promenader har det blivit i helgen heller :’-( jag har dragits med ett hemskt illamående, som ibland gör att det känns som om jag skall kräkas. Det är som om något åker hiss mellan magen & halsen… Å jag har ännu inte lyckats klura ut vad det kommer ifrån eller vad som lugnar det…. jag tror att det är magkatarren som hälsar på igen. Bläääää!!! Skall prova att ta Omeprazol ett par dagar för att se om det hjälper. 

Nu skall jag skutta in i duschen…. skall försöka vara tidigt på jobbet imorgon. Sverige var det enda land i världen med ”bank holiday” i fredags, så det finns en del jobb att ta hand om… 

Puss & kram 

Ps Jag tog en massa fina kort på midsommar, men de har inte landat i mailkorgen ännu, så jag kan inte ladda upp dem. Det får bli en annan dag. 

Kommentera

