Ni måste bara läsa….

Jag måste få pusha lite…. för en jättebra bok. Som jag sträckläste i helgen!

”När ljuset släcks….” skriven av Magnus Hedman, fd fotbollsspelare. 

Bild

Jag har väl aldrig egentligen varit ett fan av Magnus. Av idrott, men inte av Magnus. För att vara ärlig så var min generella åsikt om honom att han var en duktig fotbollsspelare, men han verkade sjukt dryg, en sån där som bara gillade kändisskapet & bara brydde sig om sig själv. Ja, alltså…. jag baserade det på vad som skrevs om honom i media… både gällande fotbollen & hans privatliv. Å när löpsedlarna om hans narkotikamissbruk & sexköp började dyka upp, så höjde jag inte ens på ögonbrynet…. utan tänkte väl mest; – Har han lyckats hålla den delen av livet hemlig så här länge…. 

Men, så såg jag ett inslag i TV3s underbara satsning; Livet blir bättre, där Magnus berättade om sitt liv, hur han hamnade i missbruk & stod åtalad för sexköp. Å hur han bestämde sig för att ta livet av sig för att slippa allt. Men efter en riktigt blöt nyårsfest vände allt… i bakfyllan på en kompis soffa bestämde han sig för att försöka få rätsida på sitt liv & sin ekonomi igen… 

Å sakta men säkert har han åxå gjort det… & delat med sig, utan skrupler, av sina upp- & nedgångar i boken!

Å håll i er nu; jag har ändrat åsikt om Magnus! En total 180 graders vändning!!

Att göra resan han har gjort… att spendera en stund på livets absoluta botten & sedan sakta men säkert börja bygga upp sitt liv igen. Han bygger för sig själv & sina söner… det är stort…. att dessutom erkänna för hela världen vad som egentligen hände… det är imponerande. 

Jag känner igen mig i en del av det han skriver… nä, jag har inte missbrukat droger eller tabletter. Men jag valde att leva mitt liv i ett smärre vakuum när jag skilde mig från mina barns far. Vilket resulterade i en totalförstörd ekonomi. Så när Magnus i ett avsnitt i sin bok beskriver en plastkasse med räkningar bl a från Kronofogden…. så började jag gråta. Det var mitt i prick!

Men precis som Magnus, reste jag mig på 9 & har kämpat mig tillbaka… den hårda vägen. Utan någon skönskrivning berättar om kärleken till sina barn, tacksamheten till sin fd fru & sina vänner som alltid ställt upp. 

Han delade med sig av sina ungdomsår, hur han tränade, försökte sköta skolan, fick skjuts av sin pappa kors & tvärs etc. Å jag känner igen Robin i det han berättar… att vara erkänt duktig i sin idrott har sina fördelar & nackdelar. Idrotten tar en massa tid i anspråk, så man hinner inte riktigt vara tonåring, på tonåringars vis…

Jag har faktiskt sagt till Robin att jag tycker han skall läsa boken! Vi satt & pratade i lördags förmiddag, länge & väl om hockeyn, kommande säsong etc. Så jag passade på att ta upp det & berättade vad boken handlade om… å han sa att han skulle göra det…. men han ville läsa Zlatans bok först… Sötnöten! Så han gick in på sitt rum med den i handen & har nog läst ett par, tre kapitel i a f. 

Sååååå se nu till att skaffa ”När ljuset släcks”… & läs den… man behöver inte gilla fotboll eller idrott överhuvud taget för att fastna. Man behöver inte ha, eller ha haft problem med ekonomin, droger eller annat missbruk för att fastna heller… Läs den bara! Ni kommer inte att ångra er. 

Jag väntar med spänning på hans nästa bok, som kommer att handla om att vara förälder till idrottande barn. Å skriver han den, på det sätt jag tror, så skall jag fanken köpa upp ett lager & dela ut till en del galna föräldrar jag stött på under mina år som förälder till idrottande barn! 

Nu får det bli John Blund i alla fall…. 

Kommentera

