Söndagspromenad & husmorstips

Så är det söndagskväll & den här dagen har gått alldeles för fort. Men det kan ju förstås ha något att göra med att jag låg & drog mig väldans länge i sängen imorse! Vaknade vid 8, men låg & drog mig & slumrade ända fram till kl 11:30.
Det kan ju ha sin orsak i att jag somnade sent inatt!

Jag gick inte & lade mig förrän vid kl 01:00, somnade nästan på en gång, men vaknade av ett sms kl 02:00. Det var från en kompis som jag inte hört något ifrån på länge. Så vi skickade ett par sms fram & tebax innan vi bestämde oss för att höras senare i veckan istället. Sen hade jag lite svårt att somna om.

Nåja, efter lite frukost bestående av en äggsmörgås & lite yoghurt med K-special, så klädde jag på mig & gav mig iväg ut på en härlig promenad i solskenet. Det blåste isande kallt & jag ångrade djupt att jag inte tog på mig mössa!

jag

Men när det blev alldeles för kallt, så drog jag upp luvan på tröjan. Det hjälpte ju lite grand. 🙂

Dagens plan var att promenixa runt vattenverket, en runda vi sprang med handbollen… Å den kallas ”runt vattenverket” för att den följer promenadvägar runt Norsborgs vattenverks inhägnade område. Den brukar normalt ta mig ca 40-45 minuter att ta mig runt… idag tog det lite mer än 1 timme. Vilket var planen… att lunka runt. Men jag tog ut stegen istället, så benen & rumpan fick sig en genomkörare. Riktigt skönt! Jag hade tänkt att utvidga den vanliga rundan genom att gå genom Norsborgsparken & sen vidare utmed en skogsstig på insidan av en åker. Men det låg för mycket snö & is kvar på stigen, så jag fick vända ut på den ”vanliga” grusvägen igen.
Norsborgsparken
Här en bild från parken med vackra Mälaren i bakgrunden.

Riktigt skönt att komma ut, snön hade smält undan från vägarna & det låg bara små istäcken i vägkanterna… våren är nog på väg i alla fall, även om det är svårt att tro nu när man tittar på termometern. Den visar just nu -9 grader!
Det var lite frestande att utvidga promenaden, men det var nog klokt att bara gå runt vattenverket. Jag var helt slut när jag kom hem & slumrade faktiskt till i ca 50 minuter. Det känns i kroppen att man inte är helt frisk… Å idag har jag inte tagit någon hostmedicin heller…. men det måste jag göra imorgon… hoppas jag inte blir skakis eller så där supertrött på jobbet. Nåja, inte oroa sig för det nu… det som händer, händer.

När jag vaknade till liv, så var klockan nästan 18 & det var dax att sätta fart med pannkakorna jag skulle steka. Killarna lämnade efter sig 4 liter mjölk, som gick ut i datum i förrgår, så jag har hela veckan tänkt att jag skall göra pannkakssmet på mjölken. Men eftersom jag varit lite ”under isen”, så var det verkligen på tiden att kirra till det där pannkaksberget. Sagt & gjort… ut i köket & vispa ihop smeten, samtidigt som jag kikade på Sofias Änglar. Usch, jag skall inte titta på det programmet… jag bara gråter & gråter. Programmet idag var en repris från veckan som handlade om en familj vars lilla 3-åring drunknat i familjens pool. Så himla tragiskt!!

Medan jag stod där… fastkedjad vid spisen den närmaste timmen, så slog det mig… Man kan ju för sjutton gubbar göra utfallssteg i väntan på att få flippa de rackarns pannkakorna!! Tänkt & gjort… jag gjorde 4rep x 5 utfall per ben… Inte så himla mycket kanske, men några är bättre än inga.
Hmmm, det blev lite svårt att fota, så jag har lånat ett foto för er som inte vet vad utfallssteg är:
Utfallssteg

Se där, ett litet husmorstips á la 2013. 😉

Avslutar med ett underbart vackert foto från min promenad…
snötäckt åker

Nu får det bli en dusch, en sup hostmedicin & sen lopplådan.

Natti natti, kram
Pernilla

Kommentera

