Läkarbesök med obehagliga prover

Onsdag idag.. & jag vaknade vid kl 07:00 & kände att det är värre med hosta & hals idag, än igår. Så vid 07:40 ringde jag min mamma, som jobbar på vårdcentralen jag hör till. 

Hon tyckte absolut att jag skulle träffa en läkare, som jag lät…. så hon bad en sköterska boka en tid till jourläkaren, som dessutom visade sig vara min underbara husläkare Dr Jan. 🙂 Han blev, som ofta, lite putt för att jag inte kommit tidigare när han fick höra att jag varit dålig i omgångar sen jul/nyår. Å aldrig riktigt återhämtat mig emellan. 

Men, jag har ju inte haft någon feber direkt… & då finns det ju inget att göra blev mitt svar. 

Han kontrade med att ordna med halsprov, näsprov & blodprov. Dessutom skickade han en remiss för en lungröntgen… Å som hjälp mot min hemska hosta fick jag utskrivet Cocillana Etyfin! 🙂

Oj oj oj vad jag kände mig ynklig inne på labb, när de skulle ta proverna. Först höll jag på att kräkas på sköterskan när hon tog halsprovet. Sen skulle hon ta näsprov, något av det mest obehagliga jag vet… & när hon tvinnade upp den där rackarns topsen i näsan (det kändes som om den var & kittlade hjärnan) så fick jag panik. 

– Håll ut ett par sekunder till sa hon & LÄMNADE RUMMET! :-S

Då drog jag ut den…. det gjorde så ont & var så obehagligt att tårarna sprutade… Men… gör om & gör rätt, för den hade inte varit inne tillräckligt länge. Så hon körde upp den igen!

Tur att blodprovet gick smärtfritt. 🙂

Sen var det bara att promenera hem & hämta bilen & åka upp till läkarhuset i Skärholmen för att röntga lungorna. Å strax efter 11 var jag hemma igen. Tror inte att det gått mer än 15 sekunder från det att jag tog av mig skorna innan jag hällt upp 10 ml Cocillana Etyfin i det lilla doseringsglaset. 

Sen sjönk jag ner i min fåtölj… under min filt & somnade. Vaknade 2 timmar senare & var superhungrig. Så jag gjorde en kopp té, skalade en apelsin & tog 3 st knäckemackor (är dödsskönt när det kliar i halsen). 

Vid 15-snåret ringde jag till mamma för att höra om hon fått några provsvar. Jo, vi har den dealen min husläkare & jag, är det något knas på mina prover, så får han gärna meddela mamma. Å svaret från lungröntgen & blodproven hade kommit & de visade ingenting. Nu står mitt hopp till hals- & näsodlingarna. För jag hoppas faktiskt att de hittar något, så jag kan få lite medicin & få bli frisk. 

Att vara sjuk så här länge tar faktiskt på krafterna, både psykiskt & fysiskt. Men jag hoppas att det vänder nu. 

Bild

Kramis Pernilla

One thought on “Läkarbesök med obehagliga prover

  1. Krya på dig tusen gånger om!
    Det ordnar sig ska du se, men det är jobbigt när man är mitt uppe i det. Du verkar vara en riktig kämpe så du fixar detta också!

    Kramar
    Lene

Kommentera

