15 smalknep som maxar din förbränning

Halloj kompisar,

Ingen bra dag idag, jag har ont i halsen & hostar igen… & under eftermiddagen började det surra i lungorna när jag andades ut. Så jag vågade inte ens ge mig ut på promenad :-/ Men, jag fick umgås med Robin ett par timmar i alla fall. Han ville ha med mig som smakråd när han shoppade jeans för sina presentkort på JC han fick i julklapp. Vi lyckades, på första försöket… & sen hittade han en tröja på Jack & Jones åxå. Sen blev det sen lunch innan jag skjutsade honom till hockeyträningen. André hade ingen lust att följa med… utan stannade kvar hemma hos sin pappa. 😦

Jag beställde en almanacka inför 2013 från en av de stora hälsotidningarna. Där får jag varje vecka ett tänkvärt kom-i-håg med hälsoinfluenser. Inför varje ny månad får jag hälsosamma & peppande tips. Å inför mars månad fick jag tips om hur man maxar förbränningen. Jag listar några av dem här nedan.

1. Frossa i frukost – studier visar att du minskar ditt totala kaloriintag över dagen om du ätit en bra frukost. Ät frukost med 30% kolhydrater & lågt GI, inom 1 1/2 timme efter att du klivit upp.
2. Krama kaffekoppen – koffein gör fettförbränningen mer effektiv genom att öka leverns energiförbrukning & frigöra fett från fettcellerna.
3. Njut av nötter – nötter har lågt GI, ökar insulinkänsligheten & underlättar fettförbränningen.
4. I med ingefära – ingefära kan både minska aptiten & öka fettförbränningen. Du får åxå bättre ämnesomsättning & effektivare matsmältning.
5. Toppa tarmfloran – ett tillskott av probiotika kan hämma kroppens fettupptag. Dessutom har en del bakterier så hög energiförbrukning att de kommer att ta av näringen innan den når kroppen.
6. Fixa flåset – bättre kondition = bättre fettförbränning. Kroppen bränner nämligen fett mer effektivt ju bättre kondition du har.
7. Snöra på dig dojjorna – när du ätit, snöra på dig promenadskorna. Går du en halvtimme börjar dina muskler arbeta & de behöver energi i form av kolhydrater.
8. Maxa mjölkintaget – kalcium får fettcellerna att avge mer fett & kroppen inte tar inte heller upp lika mycket av fettet. Dessutom ökar kroppstemperaturen en aning & hämmar nedbrytning av fettet.
9. Fyll på med fibrer – äter du fiberrik mat går 10-20% av maten rätt ut i toaletten. Mat utan fibrer tas upp till nästan 100% av kroppen!
10. Sitt i solen – har du för lite D-vitamin minskar insulinkänsligheten & du lagrar fett lättare. D-vitamin hjälper åxå tarmen att lättare ta uppkalcium & påverkar fettinlagringen i musklerna.
11. Lev lugnare – om du stressar under en längre tid cirkulerar mer stresshormoner i din kropp. Då börjar den lagra fett & insulinkänsligheten sänks. Kroppen bildar då även kortisol, som är ett fettbildande hormon.
12. Maxa matsmältningen – ät långsamt för att få bra matsmältning. Äter du snabbt är risken stor att du äter mer än du behöver. Hetsätning är fettbildande & gör dig mindre insulinkänslig.
13. Sov sött – ju mindre vi sover, desto hungrigare blir vi. Dessutom reagerar kroppen precis likadant på sömnbrist som på stress.
14. Gilla grapefrukt – frukten ökar fettförbränningen & frisättningen av fett från fettcellerna. Dessutom ökar insulinkänsligheten. Ät en halv om dagen, drick grapefruktsjuice eller ät som kosttillskott.
15. Välj vanligt vatten – dricker du mer vatten äter du mindre. Dricker du dessutom vatten till maten, spär det ut kolhydraterna i tarmen. Vilket gör att blodsockret stiger långsammare.

Det var några av de tips jag fick inför mars månad. Kanske är det något eller några som passar dig! 🙂
Jag ska i a f försöka anamma dem, då kanske tjockisen kommer närmare sitt mål om ett hälsosamt liv.

Nu blir det lopplådan…. siktar på att packa ryggsäck & ta en långpromenad till jobbet imorgon. Det kan väl inte vara så tokigt? Så länge det inte regnar, snöar eller blåser halv orkan.

Kramis Pernilla

Kommentera

