Frustrationen börjar pysa ut…

Onsdag kväll & allt lugnt. 🙂

Blev själaglad idag när Robin sms:ade att han var hemma hos mig (de åkte till sin pappa i måndags, för ”pappavecka”). Jag anade att han skulle dyka upp, då han är träningsledig idag & imorgon. Å som han brukar, så hade han åxå sin tjejkompis med sig. Så jag lagade spaghetti med köttfärssås & rev morötter & strimlade vitkål till middag idag. Supersmaskigt!

Usch har lite dåligt samvete för att jag inte promenerat vare sig till eller från jobbet en enda dag denna vecka. Å lunchpromenad har det ännu bara blivit i måndags…. undrar hur det kommer att se ut på vågen på måndag. Utmanade ju mig själv att gå ner 1½ kg till nästa invägning. :-S
Har ju åxå tänkt att inviga mitt nya fina träningskort, men har ont i halsen igen & då vågar jag inte riktigt. Jag är ju sjukt trött & fortfarande täppt i näsan.
Men jag måste verkligen komma igång på riktigt!!! DET HÄR FUNKAR INTE!! (anar att det där var min frustration som börjar pysa ut)

Jag har åxå börjat tänka på det här med mat…. Jisses vad det är svårt… eller kanske inte.
André, min äldsta son är väldigt petig med mat & äter inget som är ”blandat”, typ grytor, pastasåser etc.
Robin, lilleman, äter i princip allt. Det finns inget som inte går ner där.. Men, han behöver ju äta mycket kolhydrater, som spelar hockey på elitnivå & har 9 träningspass i veckan exkl matcher.
Å så lilla jag, som åxå äter det mesta, men som är en kolhydrats junkie. D v s jag ska eg hålla mig långt ifrån dem, för de är nog en stor orsak till min övervikt. Jag älskar mackor, pasta, potatis å sånt.

Å när killarna är hemma, så är det lite stressigt, maten skall bli klar fort för att man skall hinna allt annat… Å när jag är ensam är det inge kul att laga mat till sig själv…
Men, jag tänkte; om jag gör veckomatschema, så kanske det blir lättare att handla, lättare att laga mat, lättare att hitta inspiration till nya rätter….

Så nu sitter jag & försöker leta recept som passar hela familjen. Så skall det bli matlådor till min lunch & mina ensamma middagar. Å det skall bli matlådor till Robin, som han kan ta med till ishallen & käka mellan skola & träning.
Middagsinspiration

Jag återkommer så klart med vår veckoplanering för nästa vecka när den är klar… kanske ni får lite ny inspiration åxå.

Nu skall jag gå ut i köket & ta rätt på det ungdomarna missade i min information – duka av middagen & plocka ur diskmaskinen. Sen får det bli sängen (i god tid ikväll).

Natti natti

2 thoughts on “Frustrationen börjar pysa ut…

  1. Så duktig du är! Matlista gör vi också och handlar därefter. Det hjälper jättemycket tycker jag.
    Att man tvivlar emellanåt gör alla. Keep up the good work!!
    Gå ut små rundor till att börja med. Ta det lite försiktigt så länge du har ont i halsen. Dels känner du dig duktig för att du faktiskt gjort något, vilket du också är. Sen har du ju lättare att fortsätta när det halsonda försvinner!!
    Detta fixar du! Jag hejar på dig!!

    Kramar
    Lene

  2. Klurig situation! Det man skulle kunna göra är att istället för att ha pasta, bröd och potatis hemma, ha olika gryn likt matvete (sälja in det till barnen som ris), bulgur, råris, hembakat bröd (ta en lugn helgdag och baka ett bröd där du faktiskt kan bestämma vad som är i det. Finns jättemånga bra recept på bröd, ex: http://www.ica.se/recept/morotsbrod-med-yoghurt-715879/), quinoa mm som har de ”rätta” kolhydraterna i sig. De brukar inte ta mycket längre tid än pasta och liknande heller 🙂 Om ni äter mycket mackor är ett tips också att tänka på pålägget, exempelvis byta ut ost mot ägg, skinka eller liknande. Kanske skippa smöret ibland och istället bre på lite keso eller något.

    Mitt nya superrecept som jag verkligen tror skulle gå hem hos dina barn (och hos dig) är dessa otroligt smidiga bananpannkakor:
    Mixa helt enkelt (för en pers) 1 banan med en vispad äggvita och stek (jag tycker också att det är smarrens att blanda i lite frysta blåbär + ger bra antioxidanter). Enjoy! Jag brukar äta det med knaperstekt bacon och en snabb hemmagjord hallonsås (frysta hallon + sweet freedom (naturlig sötning) + ev lite vatten). Snabblagat och gott!

    Hoppas att det kanske gav lite inspiration! Annars kan jag också rekommendera Linas Matkasse. Vi körde på det ett tag och fick en kassa varannan vecka. Var ganska skönt att slippa tänka på vad man skulle laga varje dag + att det är bra recept.

    Fråga gärna om mer tips! Tycker om att experimentera med matlagning!

Kommentera

