Att skapa en ny vana – tar längre tid än man tror.

I höstas när jag gick hos naprapat Erik, för att få hjälp med ett diskbråck i nacken, så kom vi att prata om vanor (detta är den korta storyn). Å det var inte utan att man hajade till när han berättade att det tar ungefär 3 månader för hjärnan att ”skapa” en ny vana…. så att den sker per automatik.

Jag googlade för en stund sen & hittade då en ”populärvetenskaplig blogg om hjärnfysik & löpning”. Där stod det att det tar i snitt 66 dagar att lära sig en ny vana!! 66 dagar av VILJESTYRKA.

Jag menar, att borsta tänderna varje morgon – inga problem – men så har jag gjort det varje morgon i snart 14965 dagar. 🙂

Nu skall jag bryta gamla ohälsosamma mönster & ”lära om”… & det tar ca 66 dagar!!! Jag som startat mitt hälsosamma liv oändliga gånger under de år jag varit överviktig, men gett upp efter en vecka, eller kanske 3 för att det gått så trögt, varit så jobbigt, dykt upp så många ohälsosamma evenemang i almanackan etc etc.

You name ‘em, I’ve used them. Jag kan nog alla ursäkter som någonsin uppfunnits. Men det är slut med dem nu!!

För nu ska jag härda ut de där nedrans 66 dagarna!! Å gör jag det, så borde jag vara en bra bit på väg tycker jag. 🙂

Så häng med!! Vad vill DU göra till en vana?

Jag skall t o m göra en liten markering i min almanacka för att se hur långt jag kommit när det gått 66 dagar. Kanske behöver jag längre tid…. eller så har jag tur & behöver inte mer än 65 dagar. 😉

xoxo

Kommentera

